โลโก้เว็บไซต์ Resource | Research Center for Technical and Vocational Education and Training

Resource


Publications (Thai)

  • นิวัตร มูลปา, กริชเพ็ชร์ กลัดเนียม, ศิริพร ชลัทท์มันน์ และ พัชรี ไชยยงค์. (2567). วิศวศึกษาและการวิจัยอุตสาหกรรมโดยใช้แพลตฟอร์มโรงเรียนในโรงงาน. การประชุมวิชาการระดับระดับชาติ วิศวศึกษา ครั้งที่ 20. วันที่ 25-27 กันยายน พ.ศ. 2567. โรงแรม รอยัล ออคิด เชอราตัน. กรุงเทพมหานคร. Online: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1b7EXSBv6tXKB22sRLjJxjlf100Y514r1

  • พัชรี ไชยยงค์, ศิริพร ชลัทท์มันน์, กัมปนาท แสงสุวรรณ และ นิวัตร มูลปา. (2567). หลักสูตรสำหรับเทคนิคและ
    วิศวศึกษาในหลากหลายอุตสาหกรรม
    . การประชุมวิชาการระดับระดับชาติ วิศวศึกษา ครั้งที่ 20. วันที่ 25-27 กันยายน พ.ศ. 2567. โรงแรม รอยัล ออคิด เชอราตัน. กรุงเทพมหานคร. 
    Online: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1b7EXSBv6tXKB22sRLjJxjlf100Y514r1

  • ภีราวิชญ์ ชัยมาลา, สิริโฉม พิเชษฐบุญเกียรติ. (2566). รูปแบบการสร้างภูมิคุ้มกันในการดำเนินชีวิตของนักศึกษาโครงการโรงเรียนในโรงงานมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา. วารสาร มจร เพชรบุรีปริทรรศน์, 6(2), 304-318. 
    Online : https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JPR/article/view/270422/181466

  • วิชุภัสน์ ยานะ, นิวัตร มูลปา, อัจฉรา ไชยยา, พัชรี ไชยยงค์. (2567). บทบาทของการเรียนรู้โดยใช้งานเป็นฐานในการส่งเสริมการเรียนรู้ตลอดชีวิต. การประชุมวิชาการวิจัยและนวัตกรรมสร้างสรรค์ ครั้งที่ 10 ประจำปี 2567. 5-6 สิงหาคม 2567. โรงแรมเชียงใหม่แกรนด์วิว โฮเทล แอนด์ คอนเวนชั่น เซ็นเตอร์. เชียงใหม่.
    online : http://e-cms.rmutl.ac.th/assets/upload/files/2024/11/20241128144548_68454.pdf

  • สิริโฉม พิเชษฐบุญยเกียรติ, นิวัตร มูลปา, พัชรี ไชยยงค์, ภีราวิชญ์ ชัยมาลา, ปองสุข ศรีชัย, รจนา บุญลพ, สายสมร ติ๊บมา และ อำนวย คำบุญ. (2567). การจัดการความรู้และถอดบทเรียนห้องเรียนสาธิตเทคโนโลยีฐานวิทยาศาสตร์ภายใต้การกํากับดูแลของมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา เชียงราย. วารสารสังคมศาสตร์วิชาการ,17(1), 50-66.
    online : https://so04.tci-thaijo.org/index.php/social_crru/article/view/270021

  • อัจฉรา ไชยยา, วิชุภัสณ์ ยานะ, พัชรี ไชยยงค์ และ นิวัตร มูลปา. (2567). การพัฒนาช่างเทคนิคที่มีประสบการณ์อุตสาหกรรมสู่วิศวกรปฏิบัติการโดยใช้การศึกษาผู้ใหญ่วัยทำงาน. การประชุมวิชาการระดับระดับชาติ วิศวศึกษา ครั้งที่ 20. วันที่ 25-27 กันยายน พ.ศ. 2567. โรงแรม รอยัล ออคิด เชอราตัน. กรุงเทพมหานคร. 
    Online: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1b7EXSBv6tXKB22sRLjJxjlf100Y514r1

Publications (English)

Further Reading

  • Bahl, A. & Dietzen, A. (2019). Work-based Learning as a Pathway to Competence-based Education. A UNEVOC Network Contribution. Bonn: BIBB.
  • Bradbury, Hilary (2015). The SAGE Handbook of Action Research (3rd edition). Los Angeles: SAGE.
  • Beijing Normal University (2016). Final Report of Mapping the research about work-based learning from a global TVET perspective. A literature review. Autor: Zhiqun Zhao, Beijing Normal University, im Auftrag des BIBB (Ms.) (Contract date 03.05.2016).

  • Cedefop (Hg.) (2021). The role of work-based learning in VET and tertiary education. Evidence from the 2016 EU labour force survey (Research paper). Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Clem Adelman (1993): Kurt Lewin and the Origins of Action Research. In Educational Action Research, Volume 1, No. 1, 1993.

  • Comyn, Paul & Brewer, Laura (2018). Does work-based learning facilitate transitions to decent work? Employment Working Paper No. 242. Geneva: ILO.
  • Dehnbostel, Peter (1998): Begleitforschung von Modellversuchen zwischen Praxisinnovation und Theorieentwicklung. In:  Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 94. Band, Heft 2 (1998). S. 185-203.
  • Dehnbostel, Peter (2008): Lern- und kompetenzförderliche Arbeitsgestaltung. In:  BWP. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis: Lernen im Arbeitsprozess. Heft 2 (2008). S. 5-8.
  • Dehnbostel, Peter (2018): Lern- und kompetenzförderliche Arbeitsgestaltung in der digitalen Arbeitswelt. In: De Gruyter (2018): Arbeit. Band 27, Heft 4. S. 269-294. URL: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/arbeit-2018-0022/html. Download 5.9.2023.
  • Dehnbostel, P. (2021): Digitales Lernen, digitale Kompetenzen und digitale Bildung in der transformierten Arbeitswelt. In P. Dehnbostel, G. Richter, Th. Schröder & A. Tisch (Hg.), Kompetenzentwicklung in der digitalen Arbeitswelt. Zukünftige Anforderungen und berufliche Lernchancen, S. 191–204. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
  • Deutsch-Thailändische Handelskammer (2020): German-Thai Dual Excellence Education. In: Deutsch-Thailändische Handelskammer.URL: https://thailand.ahk.de/en/gtdee/gtdee-about-us Download: 12.09.2023.
  • European Training Foundation (ETF) (2018). Work-based learning. A handbook for policy makers and social partners in ETF partner countries, 2nd edition (first published in 2014) (Prepared for the ETF by Richard Sweet).

  • Gennrich, R. B. (2017). Moving Across the Middle Income Trap (MIT) Border through Human Capacity Building. Thailand 4.0 – Industry 4.0. Emerging Challenges for Vocational Education and Training. TVET@Asia (8), 1–11. Online: http://tvet-online.asia/wp-content/uploads/2020/03/gennrich_tvet8.pdf (08.01.2023).

  • Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) (2020). Implementing the Standard for In-Company Trainers in ASEAN Countries (ASEAN In-CT Standard). Country Case Studies Thailand. Bangkok: GIZ. Online: https://unevoc.unesco.org/up/20200921_ASEAN_In-CT_Standard_Implementation_Thailand_FINAL.pdf (10.01.2023).

  • Grollmann, P.; Hugo, F.; Thomas, S.; Wittig, W. (2021). Monitoring and evaluating work-based learning in vocational education and training – a handbook for policy makers and social partners, European Training Foundation. Doi:10.2816/89050 TA-06-21-1976-EN.

  • IAG-TVET (Interagency Group on Technical and Vocational Education and Training) (2015). Investing in Work Based Learning. Online: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_emp/—ifp_skills/documents/publication/wcms_565923.pdf (20.02.2022).

  • IAG-TVET (Interagency Group on Technical and Vocational Education and Training) (2017): Investing in Work based learning. URL: https://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_565923/lang–en/index.htm (27.07.2023).

  • ILO (International Labour Organization). (2017). ILO toolkit for quality apprenticeships – Vol. 1: Guide fort policy makers. URL: http://www.ilo.org/skills/pubs/WCMS_607466/lang%2D%2Den/index.htm (07.05.2018).

  • Lewin, Kurt (1946). Action research and minority problems, in G.W. Lewin (Ed.) Resolving Social Conflicts. New York; Harper & Row.

  • Nationale Agentur beim Bundesinstitut für Berufsbildung (2017): Von der Idee zur erfolgreichen Praxis. Work-based-Learning in der Berufsbildung. Broschüre.

  • Paryono Paryono (2021). Skilled workforce in ASEAN region: Issues, challenges, and way forward (ASEAN and Global Connections). Brunei Darussalam: SEAMEO VOCTECH / University of Cambridge (Department of Land Economy).
  • Rauner, Felix/ Grollmann, Philipp (2018): Berufsbildungsforschung – Eine Einführung. In: Rauner, Felix (Hrsg.), Grollmann, Philipp: Handbuch Berufsbildungsforschung. 3., aktualisierte und überarbeitete Auflage. Bertelsmann Verlag. Bielefeld. S. 13-21.
  • Schröder, T. (2017b). Entwicklungs- und Erkenntnisprozess statt Transfer. Ein systemischer Bottom-up-Ansatz zum nachhaltigen Aufbau eines berufspädagogisch orientierten Hochschulverbands in der Region Südostasien. In: Geiben, Marthe (Hrsg.): Transfer in internationalen Berufsbildungskooperationen, S. 109–123. Bonn.
  • Schröder, T. (2014). Regional Cooperation in Vocational Teacher Education – building a platform for common research and development, consultancy and reform in East and Southeast Asia. TVET@Asia 2, S. 1–21. Online: https://tvet-online.asia/issue/2/schroeder/ (Stand 14.02.2023).
  • Schröder, T. (2009). Arbeits- und Lernaufgaben für die Weiterbildung. Eine Lernform für das Lernen im Prozess der Arbeit. Bielefeld: wbv.
  • Schröder, T. & Dehnbostel, P. (2020). Unbound Learning Venues and Work Design Conducive to Learning in the Digitalized World of Work. In M. A. Peters & R. Heraud (Hg.), Encyclopedia of Educational Innovation, S. 1–6. Singpore: Springer.
  • Schröder, T. & Dehnbostel, P. (2007). Arbeits- und Lernaufgaben – eine arbeitsgebundene Lernform für die betriebliche Berufsbildung. In P. Dehnbostel, H.-J. Lindemann & C. Ludwig (Hg.): Lernen im Prozess der Arbeit in Schule und Betrieb, S. 291–300. Münster: Waxmann.
  • Sekretariat der Kultusministerkonferenz (KMK) (2018): Handreichung für die Erarbeitung von Rahmenlehrplänen der Kultusministerkonferenz für den berufsbezogenen Unterricht in der Berufsschule und ihre Abstimmung mit Ausbildungsordnungen des Bundes für anerkannte Ausbildungsberufe. Berlin.
  • Sloane, Peter F. (2005): Wissenschaftliche Begleitforschung – Zur wissenschaftlichen Arbeit in Modellversuchen.  Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik, 101. Band, Heft 3 (2005). S. 321-348.
  • Susman, G.I., & Evered, R.D. (1978). An Assessment of the Scientific Merits of Action Research. Administrative Science Quarterly, 23, pp. 582-603.
  • UNESCO (2022). Transforming Technical and Vocational Education and Training for successful and just transitions. UNESCO strategy 2022-2029. Paris: UNESCO. Online: https://unevoc.unesco.org/pub/unesco_strategy_for_tvet_2022-2029.pdf (30.11.2022).
  • Wolf, Stefan (2015). Internationale Berufspädagogik. Beiträge einer Theorie zum internationalen Berufsbildungstransfer. Berlin: Universitätsverlag der TU.
  • Zimmer, G. (1998): Aufgabenorientierte Didaktik. Entwurf einer Didaktik für die Entwicklung vollständiger Handlungskompetenzen in der Berufsbildung. In W. Markert (Hg.), Berufs- und Erwachsenenbildung zwischen Markt- und Subjektbildung. S. 125–166. Baltmannsweiler: Schneider-Verlag Hohengehren.

ออกแบบและพัฒนาโดย สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลล้านนา